Відсутність деяких здібностей можна компенсувати наполегливою працею, рішучістю, ініціативою, напруженням сил. До речі, це може сприяти у майбутньому розвитку цих здібностей. Видатний російський композитор XIX століття Петро Ілліч Чайковський писав: «Натхнення не любить навідуватися до лінькуватих». Як ви розумієте його думку? Що таке інтелектуальні задатки Складовою здібностей є природна обдарованість, або задатки. Це деякі вроджені особливості будови й функцій головного мозку, нервової системи, органів зору та слуху. Тобто задатки - це не здібності, а тільки передумови до їх розвитку. Провідну роль у розвитку здібностей відіграють умови життя, прагнення до навчання, освіта та виховання. Не всі задатки, з якими народжується дитина, обов'язково пере-творюються на здібності. Іноді за наявності задатків здібності можуть формуватися рано (як у композиторів - А. Моцарта у трирічному, М. Римського-Корсакова у дворічному віці, а видатний поет О. Пушкін написав свій перший вірш у 3 роки) (мал. 59). Однак такі видатні таланти, як фізик І. Ньютон, біологи Л. Пастер і К. Лінней, письменники В. Скотт, М. Гоголь проявили себе у відносно зрілому віці (мал. 60).
|